יום חמישי, 7 בפברואר 2013

על יצירתיות והתפתחות של ילדים בגיל הרך


עוד מתקופת הפסיכואנליזה של פרויד, נמצא הקשר המובהק בין יצירתיות לבין התפתחותו של הילד. נמצא למעשה שכאשר נוצר קשר משמעותי בין תינוק להוריו, היכולת היצירתית גם היא מתחילה להיווצר. בתחילה הוא רואה את השתקפותו שלו בעיניהם של הוריו, הוא מקשר בין התמונה החזותית שלו לבין תחושותיו, בין אם הוא בוכה או מחייך. כאשר הוא גדל הוריו ממשיכים להיות המקום הבטוח הזה שאליו יחזור בכל פעם כשהוא מתבגר ולומד לשחק בכוחות עצמו.

כאשר גדל הילד דיו ומתחיל לשחק בכוחות עצמו, הוא לומד על פריטים שונים בבית שמקנים לו בטחון. לרוב מדובר במוצץ, דובי, או צעצוע כלשהו, ואלו מהווים חפצים המחליפים את נוכחותו של האם או האב. כך הוא מרגיש חופשי יותר לחקור את יצר הסקרנות שלו, ללא הוריו, בין אם בגן או אצל מכרים.

ילדים בגילאי הגן מתחילים להתעניין בכל מיני סימנים סביבם, הם יסתקרנו בנוגע למילים ומספרים שהם כבר יתחילו לזהות. חשוב לזכור שיש לתת לילדים ללמוד את אלו בחופשיות, ושדווקא החופש ממספרים ואותיות, המהווים תבניות למעשה, תורמים לחשיבה יצירתית, מחוץ לקופסה. ככל שהילד ילמד את התבניות שלנו מאוחר יותר, כך יוכל הילד להרחיב אופקים, ולא להתמקד במה שהוא כבר מכיר ומזהה.

חוסר במשחק עבור ילדים בגילאי הגן, יכול לגרום לתסכול רב ולחוסר יצירתיות. ילד שמנסה לרצות את הוריו יתר על המידה, יהיה מתוסכל ולא יצליח להביא לידי ביטוי את היכולות היצירתיות שלו ובכך יגרם קושי בתהליך ההתפתחות הקוגניטיבי של הילד. ישנם סוגי פעילות שונים המעודדים את הלימוד של הילד, דפי צביעה, מדבקות עם שם הילד או חוברות צביעה לילדים. ניתן למצוא היום מגוון רב של מתנות סוף שנה לילדי הגן שיוכלו לתרום רבות להתפתחות הקוגנטיבית של ילדיכם בטרם יגיעו לבית הספר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה